Λειτουργία Δανειστικής Βιβλιοθήκης 

Αγαπητοί γονείς, για το παιδί της σύγχρονης κοινωνίας, όπου κυριαρχεί ο γραπτός λόγος, θεωρείται απαραίτητη η απόκτηση της αναγνωστικής ικανότητας.

Για το λόγο αυτό, βασική θέση στο Πρόγραμμα του Νηπ/γείου έχει η δανειστική βιβλιοθήκη. Σκοπός της δανειστικής βιβλιοθήκης είναι να αναπτύξουν τα παιδιά καλή σχέση με το βιβλίο. Για να πετύχουμε όμως το σκοπό αυτό, απαιτείτε η στενή συνεργασία σχολείου- οικογένειας. Είναι δηλαδή απαραίτητο κάποιο πρόσωπο της οικογένειας να ασχοληθεί έστω και για λίγο χρόνο με την ανάγνωση και τον σχολιασμό του βιβλίου.

Τι πετυχαίνουμε μέσα απ’ τον δανεισμό

Τα παιδιά γίνονται υπεύθυνοι αναγνώστες και δανειστές. Δίνεται η ευκαιρία να μπουν τα βιβλία και στα σπίτια των μη προνομιούχων παιδιών. Απαλλάσσονται οι γονείς από τα έξοδα συνεχούς αγοράς βιβλίων, αφού όλοι έχουν την δυνατότητα να δανείζονται όσα βιβλία θέλουν. Μοιράζονται αναγνωστικές εμπειρίες με τους γονείς, με τα αδερφάκια, τους παππούδες, με όσα οφέλη συνεπάγεται αυτό. Ασχολούνται όσο χρόνο θέλουν με το βιβλίο, να το πιάσουν, να ξεχαστούν μαζί του, να ονειρευτούν, να το αγαπήσουν. Μαθαίνουν να θεωρούν την ενασχόλησή τους με το βιβλίο ως ένα φυσικό τρόπο διάθεσης του προσωπικού τους χρόνου. Η ανάγνωση ιστοριών σε παιδιά, από ενηλίκους του περιβάλλοντός τους, εκτός από μια ευχάριστη δραστηριότητα, προωθεί τα παιδιά στο βιβλίο και επηρεάζει τη μελλοντική τους πορεία ως μαθητές.

Κανόνες για τη λειτουργία της Δανειστικής Βιβλιοθήκης

Ο δανεισμός των βιβλίων θα γίνεται κάθε Παρασκευή και η επιστροφή τους κάθε Δευτέρα. Όποιο παιδί δεν επιστρέψει το βιβλίο που δανείστηκε, δεν μπορεί να δανειστεί κάποιο άλλο. Κάθε παιδί είναι υπεύθυνο για το βιβλίο που δανείστηκε και πρέπει να προσέχει, ώστε το βιβλίο να μην λερωθεί, να μην σχιστεί, να μη μουτζουρωθεί. Τα βιβλία που στο τέλος έχουν κάποιες εργασίες για τα παιδιά, να μην σημειώνουν τίποτα.

Σε περίπτωση καταστροφής του βιβλίου, ο γονέας είναι υποχρεωμένος να το αντικαταστήσει!!

Τέλος μαζί με το βιβλίο που έχει επιλέξει κάθε παιδί, σας δίνουμε και ένα έντυπο, το οποίο πρέπει να συμπληρώσει το παιδί στο σπίτι με τη δική σας βέβαια καθοδήγηση. Ελπίζουμε ότι σ’ αυτή μας την προσπάθεια θα σας έχουμε βοηθούς. Σας παρακαλούμε να επιστρέφετε κάθε Δευτέρα τα βιβλία, στην ίδια κατάσταση στην οποία τα πήρατε μαζί με την ζωγραφιά του παιδιού, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει η βιβλιοθήκη μας ομαλά μέχρι το τέλος της Σχολικής χρονιάς.

  • Βοηθήστε τα παιδιά σας να αγαπήσουν το βιβλίο.
  • Φροντίζετε ώστε τα παιδιά σας να έχουν τα δικά τους βιβλία και το δικό τους έντυπο υλικό.
  • Προσφέρετε πολλές ευκαιρίες για αναγνωστικές εμπειρίες εντός και εκτός σπιτιού.
  • Καλλιεργείτε στο σπίτι θετικό κλίμα απέναντι στην ανάγνωση, διαβάζοντας οι ίδιοι βιβλία.
  • Να διαβάζετε συχνά βιβλία στα παιδιά σας και με τα παιδιά σας.
  • Να δείχνετε με το δάχτυλο τη γραμματοσειρά που διαβάζετε.
  • Να επιβραβεύετε συχνά τα παιδιά.

Προτάσεις για την ανάγνωση ενός παραμυθιού ή μιας ιστορίας

Πριν την ανάγνωση δείξτε στα παιδιά το εξώφυλλο του βιβλίου και ζητήστε τους να προβλέψουν το περιεχόμενο (για τι πράγμα νομίζεις ότι μιλάει αυτό το βιβλίο;)

Προτρέψτε τα, να διαβάσουν τον τίτλο του βιβλίου ή να αναγνωρίσουν σε αυτόν γνωστές λέξεις ή γράμματα. Παροτρύνετε τα παιδιά να μιλήσουν για τις δικές τους εμπειρίες, οι οποίες σχετίζονται με την υπόθεση του βιβλίου (π.χ. Εσύ έχεις δει αλεπού;)

Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης παροτρύνετε τα παιδιά να σχολιάζουν την ιστορία καθώς την ακούν (π.χ. τι λέτε να έγινε; Τι είπαν ο κόρακας με την αλεπού;) αναλύστε ότι είναι απαραίτητο, έννοιες και λέξεις του κειμένου που δεν καταλαβαίνουν.

Απευθύνεται πότε-  πότε ερωτήσεις, για να ελέγξετε κατά πόσο τα παιδιά κατανοούν το νόημα της ιστορίας.

Ζητήστε από τα παιδιά να προβλέψουν σε ορισμένα σημεία τη συνέχεια της ιστορίας.

Μετά την ανάγνωση:

Επαναλάβετε στοιχεία της ιστορίας (σκηνικό: που διαδραματίστηκε η ιστορία; Στόχο; Τι ήθελε η αλεπού να πετύχει; )

Να υποβάλλουν ερωτήσεις σχετικές με το περιεχόμενο του βιβλίου.

Να ζωγραφίσουν εικόνες σχετικές με το κείμενο, να «εξερευνήσουν» γράμματα και λέξεις ή να αντιγράψουν μερικές απ’ αυτές.

Να συνθέσουν μια παρόμοια δικιά τους ιστορία.